dinsdag 1 mei 2012

Dag 30  - 27-04-12  Foissy les Vezelay




Vandaag was het plan naar Chastellux s Cure te gaan. Ik heb wel besloten er mee te stoppen voor Vieri. Het is duidelijk zijn ding niet en ik wil hem niet beschadigen. Daarvoor is het gewoon een te fijn paard. Ik kijk wel hoe het gaat. Ik kan altijd nog stoppen in Foissy les Vezelay. Een adres gekregen van Adri die me voor ging met zijn Waldo., de Fries. Christopher, de manege houder stuurde me binnendoor door de bossen, geen enkel aanknopingspunt, richting Vezelay. Was dit wel verstandig? Paarden sporen gevolgd, kompas erbij en verder gezond verstand en een beetje geluk. Wel riskant met dit slechte weer en zware bodem, maar het lukte, we vonden de route zo’n vijf kilometer verderop, niet omgelopen.
Onderweg zie je dan voor het eerst Vezelay in de verte liggen op die berg. Wat een pracht gezicht en de eerste belangrijke mijlpaal bereikt op ongeveer 1/3 van de route. Je ziet het plaatsje nog enkele keren voor je aan die loodzware klim naar boven begint. Boven even uitpuffen voor de basiliek. En dan…… “Waar woon je in Holland” of zoiets. Een lange fietser, ook onderweg, vroeg me dit. Blijkt dat hij uit Schijndel komt. Even wat gepraat en we gaan een broodje eten. Wat blijkt, is dit een oud collega van mijn overleden broer Jan. Ik laat de details achterwege, maar ik kan je verzekeren, dit was een emotionele ontmoeting. Hoe is het mogelijk, dat je op zo’n kort moment op zo’n plek zo iemand kunt ontmoeten. Vijf minuten later of eerder of in een andere straat gestopt en je had elkaar nooit gezien. Bestaat toeval nog? Hoe kan het, hoe kan het.
Dit heeft al het kl..e weer , ineens goed gemaakt. Sjef goede reis ( bon courage) en geniet ervan. Dit is nou de weg naar Santiago.
We zijn inderdaad in Foissy gestopt bij de gîte van Adri. Prima plekje, een open haard vuur, een bed en een stal.
Een plaatsje van niets maar wel een restaurantje (Argentijn) en een kroegje. Twee prima adressen door de aanwezigheid van twee excentrieke bazen,   goede muziek en gezelligheid. In het restaurant een chauffeur geregeld die me de volgende dag naar mijn auto zou brengen zodat ik Vieri op kon halen en huiswaarts kon gaan. Het koste wel wat maar dan heb je ook wat. Henriette op en neer laten komen, kost nog meer afgezien van de tijd die het haar kost en de risico’s.
Een lange rit terug en dit was dan week 4 en het avontuur met Vieri. Jammer het was wel mijn ding maar duidelijk niet dat van Vieri. Een andere keer verder met de rugzak. Tot horens   en  Vieri is weer helemaal de oude, gisteren (maandag 30 april) lekker wat gedraafd voor de koets, nou dat vond hij wel lekker.

Geen opmerkingen: